Döda inte ungas kreativitet.

De senaste veckorna har jag konstaterat två saker. Ett – unga människor kan åstadkomma storverk. Två – unga människor uppmuntras sällan till att göra storverk.
Efter att ha intensivarbetat under våren och försommaren med Arvikafestivalen kom till sist det allra bästa -  att bygga upp festivalen på plats på Folkets Park. 2000 människor som tillsammans gör en av Sveriges största festivaler. Jag är oerhört stolt över vad jag åstadkommit och jag är oerhört stolt över vad mina funktionärer åstadkommit. Jag har återigen konstaterat att åldern inte har någon betydelse när man gör storverk.
Efter festivalens avveckling har jag tagit semester och besökt ett gäng städer i Arvikas storlek. Efter långa samtal med människor som växt upp där gjorde jag mitt andra konstaterande. Unga kan och vill engagera sig, men uppmuntras väldigt sällan till att göra det. Resultatet blir att studenten följs av en direkt flytt från uppväxtstaden.
Det ser ut på samma sätt i nästan alla svenska småstäder. Avfolkningen bekämpas med samma värdelösa metoder. Ett typiskt arrangemang för unga ser ut på följande sätt. En scen ställs upp på torget, där lokala band spelar. Där har det även byggts upp en temporär skateramp och Räddningstjänsten har uppvisning. Enligt en snabb undersökning är detta standardarrangemanget för unga i svenska småstäder.
Varför är det aldrig de berörda som får yttra sig och bestämma vad som ska göras med pengarna?
Jag har lång erfarenhet av elevråd, och de ska föra elevernas talan. Men på många håll – inte minst i Arvika, är det lärare och rektorer som styr agendan. Kommer ni ihåg ungdomsrådet som fanns i Arvika? Det lades ner, eftersom man ansåg sig överflödiga. Ett ungdomsråd är aldrig överflödigt såvida inte ramarna för rådet är för snäva för kreativa idéer.
Är det demokratiskt om det inte är eleverna själva som styr agendan?
I Arvika Kommuns vision inför 2010 står det att ”kreativitet, initiativkraft och entreprenörskap ska prägla skolan i dess uppdrag om ett livslångt lärande” och att det ska erbjudas en ” helhetssyn på lärandet där social och personlig utveckling är naturliga inslag”.
Den visionen är inte uppfylld förrän man har gett alla unga i Arvika möjligheten att skapa sig en meningsfull fritid.

Ge de unga redskapen att göra saker på egen hand, utan vuxnas inbladning. En kurs i projektledning, en lokal och lite pengar. Jag kan lova att fler är benägna att stanna i stan än innan.

Kommentarer
Postat av: Lena

Hej!

Det var rätt länge sen jag läste din blogg, men så bara råkade jag ramla över den idag.. Och det här var verkligen läsvärt! Jag är glad att jag ramlade hit! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback