.

Alla borde öva sig på att hålla käft. Stänga igen munnen lite oftare och välja sina ord när den väl öppnas. Träna lite varje dag på att behålla saker för sig själv och inte besvära andra med vad det nu var man tänkte. Det finns ingenting som är så viktigt eller intressant att någon annan vill höra vad du har att säga. Om det strider mot den allmänna uppfattningen är det särskilt viktigt att aldrig yppa ett ljud. Knip igen och bespara alla andra människor den tid det tar att behöva lyssna på dig.

 

Varje dag hör jag människor säga åt varandra att inte prata så mycket. Ofta handlar det om människor som inte orkar eller vågar diskutera. De tycker en sak och tror att det bästa sättet att få alla andra att tycka samma sak är genom att tysta ner alla andra åsikter. På allt för många platser, allt för ofta lever och frodas munkavlarna. Den som håller igen premieras. Oliktänkande ska tystas.

 

Jag tror att de allra flesta har varit med om en situation där någon har blivit tystad. I skolan, på jobbet eller i diskussioner på andra platser. En person har sagt någonting som inte gillas av någon annan med mer inflytande eller status och sätts direkt på plats. Antingen skrattas det bort eller ignoreras helt och hållet.

 

Vi tror att vi är så öppna och frigjorda, men egentligen bor det en liten förtryckare i oss alla. Om den får övertaget eller inte beror på om vi är villiga att inse att den faktiskt bor där inne. Att den lille förtryckaren lever på bitterhet, dålig självkänsla och missunnsamhet. Medvetenhet gör den svagare, ignorans får motsatt effekt.

 

Det är skillnad på att prata och att prata. Jag tycker inte att man ska snacka skit eller fälla elaka kommentarer. Du blir inte stärkt av att framstå som framgångsrik på andras bekostnad. Jag förespråkar inte heller fjäskande ögontjäneri där det slickas uppåt och sparkas neråt. Däremot anser jag att man ska konfrontera andra människor direkt om man tycker att de gör något fel. Det är viktigt att vara ärlig och komma med konstruktiv kritik.

 

I vår ojämställda värld där männen har makten trycker många kvinnor ner varandra för att nå längre. Ofta genom att snacka skit och sprida rykten. Tjejer, kvinnor, tanter - hör upp! Sluta baktala era medsystrar. Jag har insett att vi kommer mycket längre och mår mycket bättre om vi stöttar istället för att trampa ner varandra. Nästa gång du säger något nedsättande om en annan tjej ? fråga dig själv vad får jag ut av det? Känns det bättre?

 

Något av det viktigaste jag har lärt mig hittills i livet är att inte vara tyst. Jag har lärt mig att det i längden lönar sig att vara ?den jobbiga?. Visst får man ta mycket skit, ibland känns det hopplöst, men det är svårare att kompromissa bort sig själv om man säger ifrån. Att du vågar stå upp för dina åsikter stärker dig och är ett ansvar du har både gentemot dig själv och andra.

 

Alla borde öva sig i att stå upp och säga vad de tycker. Öppna munnen lite oftare, säga ifrån och sätta gränser. Träna lite varje dag på att säga ifrån när du känner dig illa behandlad och vänta inte på att det ska lösa sig av sig själv. Våga tro och lita på dig själv. Det du har att säga är viktigt och värt att lyssnas på. Säg vad du tycker - nu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback