IGGVGMVG - säger mig inte så mycket.

I, G, V, M -  4 bokstäver som beroende på hur de kombineras kan vara som en kniv i ryggen eller små moln att segla fram på. Att de har stor betydelse är många överrens om, men hur mycket säger betygen egentligen?

Vad säger ett IG, G, VG eller MVG dig? Skulle du kunna bilda dig en uppfattning om en annan människa utifrån deras betyg? Istället för att fokusera på vad man vill lära sig, om undervisningen är intressant och stimulerande, hur man utvecklats, så handlar allt om bokstavskombinationerna; IG, G, VG, MVG. Elever konkurerar med varandra. Det är prestige att inte plugga, men man ska ändå lyckas få bra betyg. Är det så vi vill ha skolan? Är utantillkunskap, som försvinner direkt efter provet, det vi värdesätter? Vill vi att skolan ska fostra JA-sägare som rapar upp precis det som  läraren vill höra på lektionerna? Var på vägen försvann tanken om det kritiska tänkandet och den självständiga individen? Eller fanns den någonsin där på riktigt?

Betyg i ordning och uppförande debatteras flitigt runt om i Sverige. Politikerna på högerkanten tycks tro att ett IG i ordning och uppförande skulle motivera elever att sluta syssla med skadegörelse, göra sina läxor och bli väna och ordningssamma så fort de ser en skolbyggnad. I ett demokratiskt samhälle borde det vara självklart att inte använda hot som metod för att få sin vilja igenom. Om någon skolkar eller sysslar med skadegörelse ligger det oftast någonting bakom, tex frustration och uppgivenhet, som inte rättas till med ett IG. Personligen vill jag hellre att andra människor respekterar mig och miljön runtomkring, för att de har en djupare tanke om respekt gentemot andra människor, än att de är för rädda för att göra motsatsen. Så fort auktoriteten försvinner, försvinner även motivet till att respektera andra människor. Vi måste se att det hela är en djupare process och att elever, tro det eller ej, också är människor som har förmåga att uppleva, tänka, känna och dra slutsatser efter detta.

Istället för att försöka sätta dit elever som inte passar in borde vi gå till botten med problemen.Varför skolkar elever? Varför finns det skadegörelse? Vad krävs för att få andra människors förtroende? Är betygssättning verkligen ett effektivt redskap? Genom att lyssna på eleverna och ärligt visa att deras upplevelser och synpunkter från skolan och livet är viktiga har man kommit ett bra steg på vägen mot en bättre fungerande skola.

Om jag var lärare skulle jag vilja att eleverna respekterade mig för att jag är människa, inte auktoritet. Jag skulle vilja ha en dialog med mina elever om undervisningen utifrån att vi är jämlika. Jag skulle vilja att eleverna själva tänkte och reflekterade över sin situation och att vi tillsammans skulle kunna komma fram till en lösning som passar alla. Jag skulle sätta kunskapen i sitt sammanhang och därmed skapa förståelse för varför just den här lektionen var viktig. Jag skulle känna mig nöjd om mina elever gick ur skolan med ett bra självförtroende, förmåga att tänka kritiskt, motivation att ta reda på saker, kunna analysera sin vardag, argumentera för sin åsikter och ha en idé om vad de vill få ut av sina liv.

Sänkt betyg eller ömsesidig diskussion. Vad tror du har störst effekt?                    


Tidigare publicerad i Arvika Nyheter 31/1 2007.   


Kommentarer
Postat av: Lena

Hej My!
Du är bra, det var nog allt jag hade att säga. Eller nej, jag kan tillägga att min skola är bra, där är det i alla fall ingen som bryr sig om utantillkunskaper och kritiskt tänkande är högt värdesatt!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback